Tuesday, April 5, 2011

PEMILIHAN NAMA ANAK....

hhmm...klu ikutkan due date lagi 6 hari je la dilla akan bersalin..so sekarang mmg dalam mode "berjaga-jaga" la...dilla still go to work..saje xnak amik cuti awal coz nnt boring plak dok rumah. alhamdulillah..setakat nie dilla masih gagah la nak berjalan sana sini cuma klu lama2 sgt mula la sakit tumit...


dah nak dekat2 bersalin nie kami dok bz mencari nama tuk anak kami..excited la kan...jenuh gak tanya pak cik google...dari satu website ke satu website..rules kami senang jek..klu boleh nak nama tue bermaksud bijak, cerdik, berpengetahuan, pandai...lebih kurang gitu la...klu boleh xnak nama start with A atau W,Y,Z sbb klu A nnt dah skolah nama tue paling awal skali..klu last alphabet nnt lmbt plak turn...especially exam..heheee..jauh sungguh pemikiran mama ayah baby nie...


stakat nie xdecide lg nak bagi nama ape, tp listing tue dah ada la...just xtau nak pilih mana satu...pening la... antara website yg kami search tuk cari nama anak ialah:






nie dua je la yang dapat disenaraikan..yang lain2 tue de gak..tp mostly kami refer to these 2 websites. ade gak tgk2 nama dalam buku...end up kami pening....huhuhuu

Thursday, March 31, 2011

MAMA TO BE IN ACTION...

koleksi semasa mengandung....sambil jenjalan bergambar..buat kenangan... sebenarnya banyak lagi...tp tak terupload la plak....










Monday, March 28, 2011

PREPARATION...

alhamdulillah...sekarang dilla dah pun memasuki minggu 38...berdebar2 rasanya...apa2 pun, kami sgt bersyukur kerana dilla berada dalam keadaan yang sihat cuma kadang-kadang datang mengada-ngada..mmg xterlayan...huhuu..bukan selalu pun kan...


hujung minggu lepas merupakan anniversary kami yang pertama...setahun yang sungguh membahagiakan dan kami berharap kebahagian ini akan berkekalan hingga hujung nyawa....


dalam pada itu, kami turut membuat persiapan akhir untuk kedatangan bayi kami...rasa2 nyer semua kelengkapan telah pun ada n baju2 yang baru dibeli telah pun dibasuh...terima kasih jugak pada teman-teman yang memberi pakaian untuk baby kami...we really appreciate it...sebenarnya excited nak dapat anak, tp dilla rasa nerves la gak..ye la...mcm mane agaknye keadaan kami masa tgh kelam kabut tue... million thanks to Nyah sbb bersusah payah menyediakan barut baby, bengkung tuk dilla, bagi stroller, pakaian2 yg berkaitan dan pesanan-pesanan yang penting untuk preparation bersalin...


so far beg hospital telah pun ada di dalam kete... nie ade sket pics masa basuh baju baby recently....


anyaway, we would like to congrats to all frens yg dah dapat anak recently....semoga kehadiran si comel ini akan memeriahkan lagi keluarga anda....

Sunday, February 13, 2011

lots to think about...


with the coming baby, we have to make lots of decision...bnyk benda nak di pikir..ye la, bukan kah semua mama n ayah nak yg terbaik untuk anak2 nyer...


first of all, when dilla yg we have baby on the way, dilla berazam nak breastfeed...so, i started read a lot of article about breastfeeding and breastpump. i've google lots of blogs and websites to search for best breastpump...boleh dikatakan hari2lah dilla baca article about breastfeeding. paling best ikut forum kat susuibu.com..mmg banyak info yg berguna tuk plan dilla for breastfeeding. skrg dilla dah beli a set of brestpump.. antara breastpump yg ada di pasaran adalah medela, spectra, avent, mebby, bean, pureen and first year. bnyk lagi, tp kat malaysia nie agak terhad la..boleh survey kat blog2...beli online pun boleh, tp kena berhati2...klu nak survey, boleh g sogo, jusco, kedai2 yg jual barang2 baby...merata2 la..

tips to buy breastpump:
1. kite kena decide, nak beli yg manual atau electric, double atau single pump;

2. better beli yg "hospital brand" maksudnya, digunakan di hospital2;
3. tahu budget kite. xsemestinya murah xelok, dan xsemestinya mahal bagus aje..tp good quality come with the price;

4. sebelum decide, baca review ttg breastpump and pengalaman org2 terdekat...

last month, dilla berkesempatan g Junior & Baby Fair kat Midvally, and dilla berkesempatan jumpa ngan Pn Farah from sarakids. com. pengasas website sarakids.com yg menjual barangan bayi online. seronok berbual ngan pn farah nie..bnyk info yg dia cerita ngan dilla n kerol.
klu nak full breastfeed nie, kena ada support from org2 terdekat especially hubby...hubby memainkan peranan penting dalam process breastfeed nie...first 6 month is the most crucial time..for exclusive breastfeeding.
after several months of survey and reading, dilla decided to buy spectra 3 (full set with thermal bag, 3 ice packs, 8 bottles of stylo bottle, pump for double pump and bag). de warranty for 1 year...
harapan kami semoga baby kami nnt akan dapat menikmati khasiat susu ibu dan dilla berharap dapat menyusukan baby kami sehingga berumur 2 tahun....
these are some pics of breastpump....
spectra 3


medela

bean



avent

Tuesday, February 8, 2011

SEDAPP NYERR KLU DAPAT MKN ROTI JALA....KARI AYAM...






tgh dok buat keje nie..tetiba ingatan ku melayang terhadap roti jala....alamak! teringin nak mkn roti jala la...mcm mane nie????keteringinan ini dipanjangkan kepada hubby yg terchenta...so, kerol suggest beli balik keje ptg kang...

TP........

mcm teringin nak buat sendiri..baru la sedap...kadang2 yg dibeli nie rasa nyer xla best sgt...kaler kuning jek yg lebih...kari pun lebih kurang jek..kentang lg banyak dari ayam..

so, dilla merujuk kepada pak cik google... cari resepi roti jala...mcm senang jek bahan2 nyer...

TP....

mcm xberbaloi plak nak buat...mkn tuk 2 org jek..xkan nak buat 5-6 keping plak???

bila plak nak buat???ptg nie???sempat ker???nak kena beli bahan2 lg...leceh la plak...hhmmm....

Monday, January 31, 2011

PUDING ROTI SOS KASTARD



balik keje td kami melepak kat bestari..dah lama rasanya xmelepak kat sini..dolu2 masa berchinta slalu gak lepak kat sini pas main volleyball...balik dr aktiviti melepak, we headed home..tp singgah kat kedai lu sbb nak beli bahan2 tuk puding roti nie...resepi nie dilla amik dari internet...myresipi.com...

bahan2 nya adalah:-

bahan A
500 ml susu segar
8 keping roti putih (xkesah la nak brand ape pon)


bahan B
2 sudu besar butter (cairkan....)
4 sudu besar gula
2 bijik telur
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecik esen vanila

bahan C (kuah)
1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula

cara-cara:-
mula2 koyakkan roti2 dan rendam dalam susu for 1/2 hour
pas tue, masukkan semua bahan B ddan kacau hingga larut
pas 1/2 jam, campurkan bahan B dalam loyang yg ada roti tue...
then, masukkan dalam oven dan bakar for 30 minutes at 180 degree
sementara tggu masakan, panaskan bahan tuk kuah atas api yg sederhana..jgn lama2 sbb nnt kuah pekat..xdap lak...elok2 gula larut jek...tuangkan sos kastard masa nak makan....nyumm....nyumm...
nie nak tunjuk sket proses2 pembuatan nya...mudah sgt...









nie masa buat kuahnya yg marvelous....




Sunday, January 16, 2011

JIGSAW PUZZLE CRAZY...


dah seminggu dilla dok melilau kl ngan kerol mencari kedai jual jigsaw puzzle.. kat klcc nyer kedai dah di tutup..kat one utama xjumpa plak..penat google cari kedai jigsaw..tp dilla mmg tau lat mid valley de satu kedai yg jual jigsaw puzzle.. kat sunway pun ada, tp xsure masih bukak ke x...ntah mengapa hati nie meronta-ronta nak jigsaw puzzle...last dilla main jigsaw was on 2008 (bought at sunway pyramid) ...masa tue dok membujang lg.. so most of the time masa tue(straight 10 days) dilla dok mengadap jigsaw.masa tue ibu de lg..ibu la yg dok tolong sket2..masa mula2 tue mcm xpuas hati sbb dilla nak buat semua sendiri..tp nasib gak ibu tlg..cepat sket siap. even kat opis pun dilla dok teringat kat jigsaw kat rumah..ingat lg, masa tue dok kat sg besi..simpan jigsaw tue plak bawah carpet...sempat gak jigsaw tue siap masa ibu de lg... skrg nie jigsaw tue de kat rumah bukit antarabangsa..nnt klu de kesempatan nak frame kan..lgpun dah di glu kan..
jigsaw yg nie i bought at jigsaw puzzle house at midvalley mega mall.lgpun masa tue mmg nak g midvalley exhibition centre sbb de baby & junior fair..dapat gak la grab 3 items for our baby yg murah giler... mmg puas hati...nak pesan sket kat bakal2 mama n ayah, klu de baby fair, g la..boleh cari baby item yg slalu nyer murah2 ,masa nie...

balik dr midvalley masing2 dah melepek, so start today, (16 january 2011) dilla start jigsaw journey....









stakat hari nie, jam 9.00 mlm td, keliling jigsaw nie dah siap...so now, dilla tgh mix n match yg bahagian dalam plak...total puzzle yg ada adalah sebanyak 2016 keping..banyak tue...yg previous de 1000 keping jek...
we'll see how long dilla take to complete this puzzle...